Klein Duimpje had, toen zijn ouders hem en zijn broers in het bos
achterlieten, onderweg broodkruimels laten vallen. Het pientere knaapje
hoopte zo de weg terug naar huis weer te kunnen vinden. Helaas, de vogels
aten het brood op en Klein Duimpje en zijn broers waren alsnog verdwaald.
Had het duimgrote mannetje maar een Nokia gehad.

Want het bedrijf heeft van zijn telefoons elektronische Klein Duimpjes
gemaakt. Dankzij de dienst Breadcrums, oftewel broodkruimels, kan een
wandelaar voortaan terugzien waar hij is geweest. En, een bijkomend
voordeel, vogels eten geen bits.

Breadcrums is een van de voorbeelden van Nokia’s location based
services. Dit zijn diensten die de plek waar je je bevindt centraal stellen.
Waar zit een goede bakker? Hoe kom ik daar het snelst? En wat doet mijn
vriendin bij de buurman, terwijl ze zegt dat ze thuis is?

“De telefoon is het ideale apparaat om dit soort informatie te leveren”,
vertelt Christof Hellmis, als directeur bij Nokia verantwoordelijk voor
navigatie en aanverwante diensten. “Je hebt hem immers altijd bij je. Dat
geldt niet voor je Tomtom.”

Voor veel mensen is gps nog synoniem aan navigatie. Maar uiteindelijk is
navigatie maar één van de mogelijkheden. Hellmis: “Begrijp me niet verkeerd.
Het is een fantastische toepassing. Maar Nokia wil geen navigatiemerk zijn.
Wij gaan ervan uit dat gps-mogelijkheden in je telefoon net zo normaal zijn
als sms. En daar bouwen wij meer en bredere diensten voor.”

Gaat de Tomtom op termijn verdwijnen? “Nee, niet per se. Mobiel en
navigatieapparaat kunnen best naast elkaar blijven bestaan. Maar de Tomtom
zal nooit de aantallen halen die de mobiele telefoon bereikt. Daar is het
een veel te specifieke machine voor.” Bovendien kan een mobiele telefoon met
navigatie ideaal zijn voor opkomende markten. “Daar hebben veel mensen geen
geld voor een Tomtom plus een mobiel.”

Voorbeelden van Nokia’s diensten zijn Nokia SportsTracker, waarbij de training
via gps wordt geregistreerd. Daarnaast geotagging, waarbij van foto’s te
zien is waar ze zijn gemaakt. En het bouwen van een sociaal netwerk waar
plaatsbepaling een grote rol speelt. “Het contextweb”, zo omschrijft Hellmis
dit. “Je kunt zien waar je vrienden zich bevinden en bijvoorbeeld wat zij in
de buurt van jouw locatie aanraden.” Kortom, het is een manier om sociale
netwerken te verbinden met de echte wereld.

Nokia voorziet dat de geografische locatie de komende jaren heel
belangrijk gaat worden. Daarom kocht het vorig jaar voor 8,1 miljard dollar
kaartenmaker Navteq, concurrent van Tele Atlas, dat door Tomtom is gekocht.

Want uiteindelijk moet het geld gaan opleveren. Bijvoorbeeld met de verkoop
van diensten. Zo kan er voor navigatie of automatische filewaarschuwingen
een abonnement worden afgesloten.

Maar vooral de advertentieverkoop moet een belangrijke bron van
inkomsten worden. “Je loopt langs de slager en krijgt een aanbieding voor
vlees. Of langs een bioscoop en je kunt zien welke film op dat moment
begint. Dat zijn extreem lokale adverteerders, die er geen baat bij hebben
om dit soort campagnes landelijk te lanceren.” In plaats van een billboard
op straat, plaatst de winkelier dus een advertentie op de mobiel.

Maar hoe bereik je deze lokale adverteerders? “Dat is de grote vraag", geeft
Hellmis onmiddellijk toe. "Teams binnen Nokia zijn daar heel hard mee bezig.
Maar voorlopig zijn we nog niet zover.” Het duurt nog zeker twee tot vier
jaar, denkt hij.

En hoever is de klant? Gaat hij deze diensten al gebruiken? “De klant
is inmiddels gewend aan draagbare navigatie. Maar nog niet aan gps op de
mobiel. Het vergt dus nog wel enige educatie van onze kant, voordat
gebruikers zich bewust worden van de mogelijkheden.”

Maar Hellmis ziet het niet somber in. Volgens hem heeft Nokia met zijn
telefoons een fantastisch marketingmiddel. Ze kunnen de diensten vooraf op
de mobieltjes installeren, waarna mensen ze vanzelf gaan gebruiken.

De focus op de locatie-afhankelijke diensten past nog in een ander,
breder streven. “Nokia wordt van een mobieltjesfabrikant een leverancier van
diensten.” Centraal in dat streven staat de site Ovi. Hier biedt Nokia al
zijn diensten voor de telefoon aan. Dus inclusief muziek en andere
programmaatjes op de mobiel.

Hellmis: “Voor Nokia geldt op dit moment: 'telefonie is onder de knie. What’s
next?'”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl